Materiály ke stažení k dispozici nejen pro učitele (a nejen matematiky :). Z časových důvodů zde nerozvádím přesný popis jednotlivých aktivit, ale věřím, že najdete způsob, jak je využít. Kdyby vás to ale zajímalo blíže, kontakt na mě najdete v záložce „Informace.“
V některých aktivitách využívám gradovaných úloh, které bývají rozděleny podle obtížnosti do tří levelů (A, B a C) – viz také popis níže.
LEVEL A
Základní úroveň. Zvládnutím této úrovně se budeš umět ve světě orientovat a dokázat si poradit tak, aby ses nenechal ošidit v obchodě nebo nenaletěl finančním podvodníkům. Zvládneš jednoduché každodenní situace, ve kterých se s matematikou můžeš potkat.
LEVEL B
Střední úroveň. Chceš dál pokračovat na střední a případně i vysokou školu? Pak je tento level určený přímo tobě! Zvládnutím této úrovně si dokážeš poradit i se složitějšími příklady a nebojíš se nad věcmi opravdu přemýšlet. Perfektní!
LEVEL A
Těžká úroveň. Tento level je pro opravdové matematické talenty. Získáním této úrovně jsi dokázal, že se nebojíš i velkých výzev, pracovat na sobě a posouvat se dále kupředu. Matematika je tvojí silnou stránkou. Skvělé, jen tak dál!
Aktivity do hodin matematiky
Stránka je v přípravě. Pokud byste měli o některou z aktivit zájem, klidně mě kontaktujte.
Agenti FBI – Pythagorova věta
Čtyři gradované slovní úlohy na Pythagorovu větu k vyvěšení po třídě či chodbě. Z žáků se stanou agenti FBI, kteří mají samostatně či v malé skupině vyřešit příklady v jimi vybraném levelu. Včetně hracích karet pro žáky.
Naše rodina – přímá úměrnost, zlomky, procenta
Skupinová aktivita – žáci jsou rozděleni do rodin a každý dostane konkrétní roli. Společně mají vypočítat zadané příklady. Pak se sejdou všichni žáci se stejnou rolí a konzultují správnost svých výpočtů.
Únikovka – poměr, zlomky, nepřímá úměrnost
Šest příkladů, jejichž správným řešením žáci odemykají online zámečky. Ideální pro tablety. Doporučuji využít reálné rekvizity (puding, Gelfix a ocet).
Konstrukce trojúhelníků
Aktivita vysílač – přijímač. Po třídě visí rozmístěné postupy konstrukce trojúhelníků. Žáci jsou ve dvojici, kdy jeden zjišťuje co rýsovat (vysílač) a druhý rýsuje dle jeho instrukcí (přijímač).
Tombola – zlomky, záporná čísla, procenta
Kolik žák vypočítá příkladů, tolik výherních losů si smí koupit. Za každý příklad si žák napíše jméno do daného políčka s vybraným číslem. A pak hurá na losování!
Cesta k pokladu
Opakování napříč učivem matematiky 7. ročníku. 7+1 jednoduchých příkladů k rozmístění po třídě či škole. Součástí je i hrací karta pro žáky s mapou (nutno upravit pro vlastní lokalitu).
Procenta – můj nákup
Vydáme se společně do obchodu, kde mají spousty slev, ale zmizela cena po slevě. Spolužáci si vzájemně do dvojice připraví nákupní seznam a pak si podle něj nakoupí a vypočítají, kolik je bude co stát.
Počítání se zápornými čísly
Aktivita využívající principy prostředí Ježibaby Armidy z Hejného metody. Obsahuje celkem devět gradovaných úloh. Inspiraci na práci s úlohami najdete zde:https://blog.h-mat.cz/didakticka-prostredi/armida
Aukce matematických vět
Žáci rozdělení do skupin dostanou herní peníze, za které si nakupují v dražbě věty, o které mají zájem. Pouze ty pravdivé jim ale na konci přinesou vítězné body.
Kartičky a jiné aktivity
3K – Karty klíčových kompetencí
Karty pro žáky jako zpětná vazba, které klíčové kompetence jsou jejich silnou stránkou. Učitel uděluje dle svého pozorování. Mohou je např. sbírat během celého školního roku.
Kartičky pro rozdělení rolí ve skupině
Ve skupinové práci může mít každý svoji konkrétní funkci – manažer, zapisovatel, tlumič a další. Tyto karty můžete žákům rozdat, aby každý věděl, co je přesně jeho úkolem.
Sametová revoluce a 17. listopad
15 kvízových otázek na téma sametové revoluce k vytištění a rozmístění např. po škole. Součástí je i hrací karta. Správným zodpovězením otázek vyjde tajenka související s tímto tématem.
Čísla 1 – 100
Čísla od 1 do 100 pro různé využití (např. losování apod.)
Propustka – co ještě nechápu
Na konci hodiny mohou žáci vyplnit jako zpětnou vazbu pro učitele, co ještě potřebují vysvětlit nebo procvičit.
Omluvenky – zodpovědnost přenesená na žáka
Nebaví vás neustálé zapisování toho, kdo co zapomněl? Nechte žáky, ať se omlouvají a řeší důsledky svého zapomínání sami.